Camino de Santiago, Spanien. September 2011.

En personlig beretning
- Om en camino vandring fra León til Santiago de Compostela i efteråret 2011. Det blev en oplevelse for livet, som efterfølgende har medført store forandringer i mit personlige liv. Forandringer som har betydet, at jeg i dag lever et langt mere harmonisk og lykkeligt liv.

Katedralen i León, Spanien.
Camino de Santiago
Jeg havde, som så mange andre, set "Bertelsen på Caminoen", julen 2010. Efter få afsnit af serien var jeg så opsat på at komme afsted, at jeg straks i 2011 begyndte at planlægge min camino.
Efter at have søgt oplysninger om caminoen rigtig mange steder, besluttede jeg at september 2011 var den rigtige måned for mig. Jeg valgte også at følge den rute som Mikael Bertelsen havde fulgt, altså fra León til Santiago de Compostela.

Fysisk og psykisk træning
Nu vil de der kendte mig på pågældende tidspunkt nok sige, at der var intet der kunne lige mere fjernt fra mig end vandreture, rygsæk, sovepose og fælles sovesal.
Men jeg var fast besluttet på at skulle afsted og begyndte den fysiske træning primo 2011. Min træning bestod i en kombination af cykel- og vandreture på mellem 15 og 25 kilometer, gerne 2-4 gange om ugen.

Endelig kom jeg afsted
3. september 2011 begyndte rejsen. Jeg fløj fra Aalborg via København til Barcelona, hvor jeg opholdte mig indtil den 5. september. I Barcelona var jeg på Picasso Museet, var inde for at se Casa Batlló, samt var en tur på Ramblaen.
Sent på aftnen, den 5. september, fløj jeg fra Barcelona til León. I León havde jeg bestilt et billigt hotelværelse.
Tidligt, den 6. september, begyndte min camino...

Caminoen
Jeg havde egentlig planlagt, at jeg skulle flyve fra Barcelona til León tidlig mandag formiddag, den 5. september 2011, men desværre aflyste Air Nostrum/Iberia denne afgang og satte mig på en sen afgang samme aften.
Dette gav igen en udfordring i forhold til mit planlagte program. Jeg ville gerne have haft mulighed for at gå lidt rundt i León, finde et overnatningssted, samt finde vejen ud af León så jeg var klar til den efterfølgende morgen, men sådan blev det ikke.
Flyet fra Barcelona til León blev forsinket, hvilket resulterede i at jeg først ankom til León omkring midnat.

Næste udfordring ventede lige om hjørnet, for da jeg kom ud af lufthavnsbygningen, var der ikke en eneste taxa i sigte og der stod 49 andre mennesker, der havde den samme udfordring.
Der blev rekvireret én taxa med hjælp fra en lufthavnsmedarbejder, taxaen der ankom rekvirede endnu en taxa og sådan fortsatte det indtil den sidste passager havde fået taxa lejlighed. Jeg var den trejde sidste i køen og så de 2 sidste blive hentet, da jeg kørte afsted.

I ventetiden stod jeg og talte med 2 kvinder, der kom fra Johannesburg i Sydafrika. Den ene af disse kvinder havde været så uheldig at miste sin rygsæk undervejs til León og nu vidste hun ikke, hvornår hun kunne begynde caminoen.
Vi talte om, at vi muligvis kunne begynde caminoen sammen. Men jeg var fast besluttet på at begynde dagen efter, da jeg havde en fast slutdato, mens de 2 kvinder gerne ville vente en dag, for at se om rygsækken dukkede op.
Jeg havde godt nok lagt blanke dage ind i mit ruteforløb, men var ikke indstillet på at bruge af dem allerede inden jeg var kommet i gang.

León - Santiago de Compostela

Tirsdag, den 6. september 2011, min første camino dag, begyndte noget kaotisk. Jeg kunne simpelthen ikke finde ud af León. Ligemeget hvem jeg spurgte og hvad jeg prøvede, så gik det galt. Jeg brugte i nærheden af 4 timer på at komme i gang, men ligemeget hjalp det. Jeg var meget tæt på helt at opgive caminoen, men pludselig slår det ned i mig; "Jeg har jo slet ikke fået noget at spise i dag."
Jeg finder en cafe, får noget at spise og drikke. En time senere er jeg på vej ud af León uden nogen form for problemer.
- Og hvad lærte jeg så lige af det? Start aldrig på en opgave på tom mave.

Ruten dag for dag
Dag 1:
León - Villadangos del Páramo
Dag 2:
Villadangos del Páramo - Astorga
Dag 3:
Astorga - Rabanal del Camino
Dag 4:
Rabanal del Camino - Molinaseca
Dag 5:
Molinaseca - Villafranca del Bierzo
Dag 6:
Villafranca del Bierzo - O'Cebreiro
Dag 7:
O'Cebreiro - Triacastela
Dag 8:
Triacastela - Sarria
Dag 9:
Sarria - Portomarín
Dag 10:
Portomarín - Palas de Rei
Dag 11:
Palas de Rei - Arzúa
Dag 12:
Arzúa - (Pedrouzo) Arca O Pino
Dag 13:
(Pedrouzo) Arco O Pino - Santiago de Compostela

Katedralen i Santiago de Campostela, Spanien.

Kommentarer til valgte rute

Dag 1:
I stedet for at gå via Villadangos Del Páramo, hvor det meste af ruten er langs en trafikeret vej, vil jeg en anden gang vælge den alternative rute, som går via Villar de Mazarife og overnatte her.
Dag 5:
Ved Pieros er der 2 mulige ruter, jeg valgte den rute, der går igennem et landskab med vinmarker, via Valtuille de Arriba. Den anden mulighed er langs landevejen.Dagens rute var ca. 32 km., nok lige i det længste for mig, så næste gang gør jeg nok holdt i Cacabelos.
Dag 6:
O'Cebreiro er en spændende lille by, men det offentlige herberg er ikke en overvældende spændende oplevelse, så en anden gang vil jeg gøre hold i en af byerne før og overnatte her. Dagens rute var også temmelig lang, ca. 35 km., så for at spare lidt på kræfterne, kun et ophold tidligere også være at foretrække.
Dag 13:
Det blev en utrolig tom fornemmelse at ankomme til Santiago de Compostela. Nu var målet for vandringen nået. Det eneste som var tilbage, var kun at deltage i middagsmessen, i katedralen, kl. 12.00, og derefter at finde pilgrimskontoret, for at at få pilgrimsbeviset.
Pludselig går det op for mig, at det fysiske mål jo intet har at gøre med med psykiske mål, for det nåede jeg undervejs på turen til Santiago de Compostela.
Så det med at stå tidligt op hver dag under vandringen og haste afsted, giver pludselig ingen mening.
Ofte er vi så fokuseret på målet, at vi glemmer den værdi, som ligger i turen undervejs, så min opfordring må være; Oplev nuet ! Eller som Piet Hein skrev i et af sine gruk: "At leve i nuet, er livets teknik,....." - find selv resten af teksten til dette gruk ud i cyperspace.